Wednesday, 18 July 2018

5 Cara Meningkatkan Jenama di Media Sosial

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada ketika membaca artikel ini, pastinya ramai yang sudah terdedah dan mengetahui perihal media sosial. Semakin hari semakin banyak platform yang dicipta dan tidak kurang juga semakin dilupakan. Pastinya ramai yang mengingati Friendster, Myspace, Tagged dan beberapa lagi platform sosial media.

Media sosial tidak dirasa sangat “sosial” apabila hanya wajah kita dalam kelompok orang ramai di platform tersebut. Dan kemudian, kita melihat orang-orang seperti di GoPro, Starbucks, KFC, McDonalds dengan pengikut mereka yang fanatik dan bertanya-tanya bagaimana kita boleh meniru sebahagian kecil daripada persembahan mereka.

Realitinya jika anda berjuang untuk menonjolkan sebagai jenama, anda pasti tidak bersendirian. Berdasarkan kajian yang telah dibuat, ‘brand awareness’ adalah keutamaan utama pemasaran sosial masa kini. Alhamdulillah, laman Facebook Denaihati Network kini sudah berada di ranking 32 dalam Malaysia dengan 2,723,232 pengikut  manakala laman Twitter SantapanMinda berada di ranking 27 dalam Malaysia dengan 1,279,409 pengikut pada 19 Julai 2018

Membina jenama di Media Sosial

Memandangkan betapa kompetitif landskap media sosial masa kini, mungkin ini tidak mengejutkan. Dengan semakin banyak orang yang mengambil media sosial untuk menyelidik dan menaikkan jenama, mendapatkan perhatian khalayak ramai lebih mudah dikatakan daripada dilakukan.

Jadi apakah yang menjadi strategi ‘brand awareness’ yang berkesan? Bagaimanakah anda menjadi wajah yang diingati di dalam susur masa pengikut anda berbanding seseorang yang mereka lihat pada masa lalu?

5 strategi asas di bawah ini boleh diberikan perhatian untuk meningkatkan kesedaran jenama mereka.

1. Berikan Personaliti dalam kehadiran sosial anda

Perkara pertama yang patut dibuat adalah kehadiran media sosial anda tidak sepatutnya kelihatan seperti orang lain. Dan untuk lebih jelas lagi, banyak jenama tidak kira produk atau servis jatuh ke dalam perangkap menjadi robot.

Mereka bermain dengan selamat dengan menyiarkan gambar atau pautan, menyusun beberapa hashtag dan cukup hanya sehari ke sehari sedemikian.

Dan “peribadi” adalah kata kunci di sini. Pengikut ingin melihat lebih banyak personaliti daripada promosi dan pautan kerana pengikut mahu kandungan peribadi dan sentimen manusia. Itulah sebabnya selfie dan ‘story telling post’ biasanya berfungsi dengan baik.

2. Perbetulkan Profil Anda

Pengiktirafan adalah elemen penting dalam membina kesedaran jenama.

Apabila pengikut melihat profil sosial anda, mereka sepatutnya dapat memahami apa yang anda fikirkan. Begitu juga mereka harus sedar bahawa anda seperti apa yang ditonjolkan.

Dari biografi sosial ke imej profil, bagaimana anda menetapkan profil anda menentukan sama ada orang mengenali anda. Anda hanya mempunyai beberapa saat untuk menarik perhatian seseorang. Profil dan gambar yang bersih adalah kunci untuk membina jenama anda kepada seseorang yang mungkin tidak mengenali anda.

3. Tag orang lain untuk respon

Tagging adalah strategi kesedaran jenama yang cemerlang kerana hanya mengambil masa kira-kira setengah saat dan menguatkan kandungan anda serta-merta.

Cuba lihat sesiapa yang anda tag melalui Twitter atau Instagram dengan serta-merta menerima notifikasi, bermakna anda mempunyai peluang tambahan untuk ‘engagement’. Bukan itu sahaja, tetapi ia adalah cara yang pasti untuk memberi kesan positif terhadap pemain lain dalam industri anda.

Tetapi harus diingat, perlu ada etika juga jika membuat tag pada orang yang kurang dikenali. Dalam kata yang lain, lebih kepada tagging jenama.

Page Facebook Denaihati Network sentiasa berusaha untuk melebarkan sayap pengikut

4. Memanfaatkan Kekuatan Hashtag

Dalam panduan tentang cara menggunakan hashtag, kajian menunjukkan bahawa post media sosial dengan hashtag menerima lebih banyak respon daripada tanpa hashtag.

Hashtag yang kebiasaannya digunakan di Twitter dan Instagram serta-merta akan membuat post anda dicari dan lebih khusus. Ini membantu memperkenalkan jenama anda kepada komuniti peminat yang berpotensi.

Boleh juga pertimbangkan bagaimana mencipta hashtag anda sendiri dari perspektif kesedaran jenama. Jenama tempatan yang lebih kecil boleh menggunakan hashtag berjenama mereka sendiri seperti jenama yang lebih besar. Ini semua memperkukuhkan identiti anda dan menggalakkan orang lain untuk terlibat dengan anda serta memudahkan pencarian.

5. Eksperimen dengan Kapsyen Anda

Kapsyen di media sosial adalah satu lagi peluang untuk membuatkan suara jenama anda didengar.

Sekali lagi, tidak ada jenama besar atau influencer yang hanya meletakkan pautan tanpa sebarang kapsyen. Kapsyen boleh menimbulkan minat orang ramai dan menggalakkan penglibatan dan memberikan semacam rasa kepada pembaca untuk mengklik.

Seperti yang dibuktikan oleh banyak hashtag dan kapsyen kreatif di luar sana, kreativiti penulisan amat penting. Sama ada menerusi emoji atau jenaka, kapsyen adalah harta utama utama untuk menghubungkan dengan pengikut dan membiarkan mereka mengetahui dengan tepat siapa anda.

Pengiklanan di Denaihati Network dapat memberikan impak dalam beberapa aspek.

Membina isu viral di sekitar jenama anda mungkin mengambil sedikit percubaan, tetapi mempunyai strategi kesedaran yang berterusan tetap menjadi perhatian nombor satu perniagaan hari ini. Dan dengan mengikuti tips-tips yang diberi, ia peluang untuk menghidupkan jenama yang melekat dalam minda penonton anda.

Mungkin boleh bermula dengan tagline anda sendiri. Terima kasih kepada yang komen, like dan share page Denaihati Network. Sekiranya berminat untuk beriklan, boleh emelkan ke admin@denaihati.com

Kongsikan artikel ini dan semoga memberi manfaat kepada semua.



from Denaihati – Blog Tips Kehidupan https://ift.tt/2O2yOib
via Denaihati.com