Wednesday 21 June 2017

"Kau Tipu Aku Ya?" Kata Doktor Di Depan Suspek Utama Kes Bunuh Zulfarhan


Sejak kes kematian penuntut UPNM mula hangat diperkatakan dari 2 minggu lalu, banyak cerita daripada pelbagai versi timbul di media. Selain pemberita yang bertugas mencari maklumat dari sumber kejadian, netizen pula menjadi penyiasat dengan melihat profil mangsa dan suspek terlibat dalam kes tersebut.

Walaubagaimanapun, sehingga ke hari ini masih banyak persoalan yang timbul berbanding jawapan yang dicari. Selain kumpulan pelaku, doktor di klinik swasta yang merawat Zulfarhan pula menjadi topik bualan netizen. 

Sehinggalah semalam satu artikel mengenai cerita dari pihak doktor tersebut mula tersebar di media sosial. 

Walaupun doktor tersebut telah menjelaskan dia sudah menulis surat rujukan ke hospital sebanyak dua kali dan bantuan ambulans kepada pesakit, ramai yang masih menimbulkan persoalan bagaimana doktor itu masih tidak mengecam kecederaan Zulfarhan adalah daripada kesan buli?

Bagi mengelakkan tohmahan kepada doktor itu berterusan, Warga Prihatin yang mengenali dan telah berjumpa doktor tersebut tampil menjernihkan isu sebenar disebalik apa yang berlaku di klinik berkenaan.


Doktor rawat Zulfarhan seorang yang teliti


Kecederaan mangsa bukan seperti digambarkan media. Rakan Zulfarhan menyembunyikan kesan sterika pada badan mangsa.


Rakan Zulfarhan dakwa kesan kecederaan dari bahan letupan


Rakan Zulfarhan menyamar sebagai Pegawai Tentera. Luka yang disembunyikan telah dirawat menggunakan antiseptik


Zulfarhan dan rakan-rakannya sendiri menolak saranan doktor untuk dirujuk ke hospital. Sebaliknya hanya minta doktor membuat rawatan awal kononnya memudahkan mereka yang membawa mangsa sendiri ke hospital. 


Namun, kecederaan yang sepatutnya boleh dirawat dengan mudah menjadi parah setelah mangsa "disimpan" di rumah. Akhirnya, doktor itu hanya mengetahui cerita sebenar setelah mangsa dihantar buat kali kedua. Dalam penjelasan dibawah ini sebenarnya persoalan yang timbul telah terungkai.


Malah, doktor yang bersimpati dengan keadaan arwah sanggup memberikan 75% diskaun daripada bil rawatan asal.


"Kau tipu aku ya?" kata doktor itu kepada suspek. 


Orang yang baik memang senang tertipu. Doktor itu mempunyai sebab tersendiri untuk tidak berhadapan dengan media. Namun, penjelasan ini sudah cukup menjelaskan cerita sebenar apa yang berlaku ketika rawatan awal di kliniknya.


Sumber: http://ift.tt/2rXn0ld


from Sehinggit Media News http://ift.tt/2sWXO2S
via IFTTT

from Merah Hati Cintaku http://ift.tt/2rXrxEb
via MerahHatiCintaku.blogspot.com