Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Pada zaman ini, pengguna sosial media pastinya mempunyai beberapa jenis akaun. Ada Facebook, Instagram, Youtube, Twitter dan pelbagai lagi akaun sosial media jika dilihat di luar negara. Jika anda kurang aktif di Instagram, kini masa yang tepat untuk memanfaatkan perkembangan platform terkini.
Lebih satu bilion pengguna aktif instagram dan telah ada ciri-ciri dan fungsi baru untuk perniagaan yang dilancarkan secara tetap.
Kami baru kehilangan FB page yg mempunyai lebih 2 juta follower. Mohon seminit LIKE page baru kami yang penuh dengan ILMU untuk jadi top 10 Malaysia! Klik Sini
Hype itu adalah nyata.
Sama ada anda benar-benar baru kepada platform atau ingin menyemak semula bahawa anda menjalankan Instagram oleh buku itu, semua petua ini patut mendapat perhatian anda.
1. Optimumkan biografi anda
Perniagaan sering terobsesi atas foto dan kapsyen mereka sehingga mereka melupakan salah satu bahagian yang paling penting dalam profil Instagram mereka.
Iaitu, biografi ringkas.
Bio di Instagram anda mewakili sesetengah profil dan jenama yang sangat berharga. Ada yang tertarik dengan gambar dan kemudian akan melihat bio anda.
2. Gunakan sebaiknya di Insta Stories
Antara petua Instagram kami yang paling mendesak untuk jenama, ini adalah yang besar untuk strategi kandungan anda.
Cerita mewakili keutamaan yang jelas untuk Instagram sekarang. Ia adalah antara jenis kandungan yang paling popular setakat ini, bertindak sebagai pengganti video pendek kepada Snapchat. Pengguna suka lihat cerita pendek walaupun 15 saat.
3. Hasilkan lebih banyak kandungan video
Walaupun sering orang mengatakan ‘content is king’, namun penggunaan video tidak jauh di belakang.
Keperluan untuk menghasilkan video adalah universal di antara semua rangkaian sosial dan Instagram tidak terkecuali.
Masih belum buat video? Inilah masa yang sesuai dengan menerbitkan video-video asli terbitan sendiri yang mungkin akan menjadi viral jika kena pada gayanya.
4. Mengetahui frekuensi penerbitan
Sekiranya anda mencari tips Instagram untuk meningkatkan jangkauan anda, mulakan dengan melihat masa post anda. Dalam erti kata lain, berapa kali kita post gambar atau video di instagram
Adakah kita post ikut jadual? Atau hanya cukup sekadar post secara rawak?
Walaupun trend berubah dan ini tidak menjamin kesibukan pengikut baru, apa yang boleh kita lakukan untuk menetapkan diri untuk engagement lebih banyak adalah penjadualan dan kekerapan post.
5. Ulas bagaimana anda menggunakan hashtags
Bercakap tentang kapsyen, banyak jenama yang inginkan petua di Instagram tentang bagaimana rasanya menggunakan hashtags.
Dua fungsi besar hashtag adalah membuat post di Instagram dicari dan ianya juga akan menggalakkan sebaran hashtag di kalangan pengikut anda.
Sering kali anda akan melihat kombinasi hashtags berjenama (#AFFSuzukiCup) dan tag komuniti yang lebih luas (#UltrasMalaya), berfungsi sebagai gabungan terbaik dari kedua-dua bahagian.
6. Interaksi aktif dengan akaun lain
Mungkin salah satu kesilapan terbesar yang dibuat oleh jenama di Instagram adalah bahawa mereka hanya post gambar atau video. Menjawab soalan dan tag dari pengikut bukan sahaja menunjukkan servis yang baik tetapi juga isyarat positif untuk kadar ‘engagement’ anda.
Kita perlu memberi respons kepada setiap pengikut dan lihat apabila mereka mendapat reaksi jawapan kita.
7. Jadikan post anda lebih ‘kemanusiaan’
Selain daripada komen, apa sahaja yang kita boleh buat dalam kandungan instagram adalah menunjukkan kita bukan robot. Pengikut juga ingin melihat kehadiran kita di dalam gambar-gambar atau video yang dipamerkan.
Terdapat satu sebab mengapa perniagaan semakin diberi tumpuan kepada kisah bercerita dan orang-orang yang lebih santai berbanding dengan sekadar produk dan promosi.
Sekiranya kita ingin mengetahui kemaskini dalam kehadiran akaun Instagram, sudah tentu kita tidak bersendirian. Banyak lagi jenama-jenama yang sentiasa berusaha memenangi hati bakal pelanggan dan juga pengikut. Semuanya bermula dengan penjenamaan.
Lebih banyak persaingan dan algoritma Instagram yang dikemaskini, keperluan untuk sesebuah jenama membuat beberapa perubahan serius. Gabungan tips Instagram ini adalah kunci untuk mengoptimumkan kehadiran anda tidak kira apa di dalam pelbagai industri.
from Denaihati – Blog Tips Kehidupan https://ift.tt/2Sk699F
via Denaihati.com