Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Menganalisis dan mengukur kejayaan sesebuah kempen atas talian adalah sesuatu yang perlu dan pengurusan media sosial. Ia adalah penting dalam pembangunan pemasaran media sosial anda dan dalam memperkuat strategi atau kempen media sosial anda.
Kami baru kehilangan FB page yg mempunyai lebih 2 juta follower. Mohon seminit LIKE page baru kami yang penuh dengan ILMU untuk jadi top 10 Malaysia! Klik Sini
Salah satu cara untuk menganalisis kejayaan kempen atau untuk mengukur pertumbuhan (reach) anda, biasanya akan dicipta hashtag khusus untuk kempen, dan kemudian menjejaki hasilnya.
Hashtag tracking tools berbayar boleh jadi mahal, tetapi mereka yang membuat proses itu jauh lebih terperinci. Bagi yang lain, penggunaan hashtag yang biasa memerlukan organisasi, konsistensi, dan beberapa alat percuma.
Berikut adalah beberapa hashtracking tools yang boleh anda cuba.
Uji dan pilih tracking tools anda
Pastikan anda menguji setiap alat tracking hashtag sebelum memilih satu untuk promosi atau hashtag berjenama. Bermain-main dengan pelbagai tools sehingga anda mendapati yang anda merasa paling selesa, dan itu sesuai dengan keperluan anda. Perhatikan saiz sampel atau frame time apabila tools mereka berubah.
Pilih hashtag yang sesuai
Adakah anda akan menjejaki hashtag umum untuk jenama anda atau hashtag untuk kempen tertentu? Tuliskan hashtags yang anda perlukan untuk dipantau dan jangan lupa menjalankan audit awal untuk melihat di mana hashtag sebelum kempen. Contohnya akan memasukkan huruf khas untuk tracking seperti #ManhajjDHN #BloggerDHN yang diketahui perkataan DHN akan menggantikan Denaihati Network.
Tentukan berapa lama anda akan jejak hashtag anda
Seperti yang dinyatakan, organisasi dan konsistensi adalah kawan terbaik anda ketika menggunakan hashtag percuma. Pastikan anda mempunyai masa untuk mula menggunakannya dan menjejaki hashtag atau hashtag yang anda pilih, kerana kebanyakan alat percuma hanya akan mengesan data tujuh hari pada satu masa.
Jika anda sentiasa menjejaki hashtag jenama, pastikan anda mempunyai peringatan yang ditetapkan supaya anda tahu bila akan kembali untuk menyemak dan merekodkan hasilnya.
Sediakan laporan tracking
Sediakan dokumen laporan hashtag di mana anda boleh mengumpul data hashtag anda. Alat yang anda pilih mungkin menentukan apa yang anda jejaki. Ini boleh menjadi bilangan siaran yang telah digunakan oleh hashtag, hashtag untuk satu set waktu tertentu, foto yang dipapar menggunakan hashtag dan lain-lain.
Hashtags adalah sebahagian besar di dalam perbualan sosial, terutama di Twitter dan Instagram. Mampu menyelidik, membuat, dan menjejaki hashtags tertentu akan memudahkan untuk menjana dan memudahkan jenis perbualan yang anda mahu mewakili jenama anda.
Perbualan dan kandungan yang dihasilkan oleh pengguna, blogger dan juga influencer ini kemudiannya boleh didapati dan dikongsi oleh jenama anda. Oleh yang demikuan, jenama anda akan terus meningkat dalam penglibatan, kesetiaan pelanggan dan penjenamaan.
from Denaihati – Blog Tips Kehidupan https://ift.tt/2A5fQla
via Denaihati.com